การต่อสู้

From Life is Feudal Wiki
Jump to: navigation, search

Life is Feudal เป็นเกมจำลองความโหดร่ายของโลกยุคกลาง โลกของยุคกลางที่ไม่มีเวทย์มนต์ ดังนั้นการสู้รบจะมีเฉพาะที่ปรากฏในยุคกลางจริงๆ ได้แก่:

การเคลื่อนไหวในการต่อสู้[edit | edit source]

ใช้ในการหลอกล่อเพื่อ สังหาร หรือล้มผู้เล่น อย่างน้อย 2 คน แต่ไม่มากกว่า 10 คน หรือเพื่อสังหารชายที่สวมเกราะเต็มรูปแบบ ดังนั้นแม้คุณจะถือมีดขึ้นสนิม คุณก็สามารถสังหารชายที่สวมเกราะอัศวินลงได้ในไม่กี่นาที ซึ่งนั่นมันเหมือนกับหนังแอคชั่นเอามากๆ เพราะในโลกของความจริง มันไม่เป็นไปไม่ได้เลยที่ชายกับมีดขึ้นสนิมจะเอาชนะชายสวมเกราะอัศวินได้ และนี่รวมไปถึงการยิงธนู ที่ลูกธนูดอกเดียวไม่สามารถสังหารใครได้ แต่ผู้พัฒนาก็ใส่ความสามารถที่ชื่อ "ธนูปักหัวเข่า" เข้ามา

แหล่งอ้างอิง: http://lifeisfeudal.com/forum/time-to-kill-goal-t991/#p10772

ประเภทความเสียหาย[edit | edit source]

ผู้เล่น, สัตว์ป่า, อาวุธทั้งแบบปกติ และแบบขว้าง ให้ความเสียหายดังนี้

ประเภทของความเสียหาย ส่งผลจาก หมายเหตุ
การถูกฟัน ส่งผลจากอาวุธมีคมส่วนใหญ่, หมีและหมาป่า, ลูกธนูทั่วไป และลูกธนูหัวกว้าง เป็นความเสียหายทั่วไป เกิดกับตัวละครที่ไม่ใส่ชุดเกราะ หรือใส่ชุดเกราะเบา และสัตว์ป่า เกิดน้อยกับตัวละครที่ใส่เกราะหนัก
การถูกกระแทก ส่งผลจากอาวุธฝึกซ้อม, ค้อนหรือกระบอง, สัตว์ป่าที่ไม่มีเขี้ยวเล็บ, ลูกธนูหัวทื่อ และลูกดอกหัวทื่อ ความเสียหายประเภทไม่รุนแรง ทำความเสียหายกับ Soft HP ส่วนใหญ่จะเกิดกับตัวละครที่สวมเกราะ การถูกแทง ส่งผลจากอาวุธประเภทหอก, ทวน และอาวุธแทงโดยเฉพาะ, ลูกดอก, ลูกดอกหนา และธนูเจาะเกราะ เกิดกับตัวละครที่ส่วมใส่เกราะหนัก ไม่ค่อยเกิดกับตัวละครที่ไม่สวมชุดเกราะ หรือสวมเกราะเบา
การถูกอาวุธสงคราม ส่งผลจากอาวุธประเภทสงคราม, ค้อนทุบ และลูกธนูไฟ ไม่เกิดกับผู้เล่นหรือสัตว์ป่า จะเกิดเฉพาะกับสิ่งก่อสร้างที่สามารถเกิดได้

การจัดการอุปกรณ์สวมใส่[edit | edit source]

อ่านเพิ่มเติมเกี่ยวกับอุปกรณ์ในอุปกรณ์

ทุกตัวละครจะมีช่องอาวุธ 4 ช่อง ได้แก่

ช่องเอว สามารถสวมใส่ได้แค่อาวุธมือเดียวขนาดเล็ก และโล่เล็กเท่านั้น ช่องด้านหลัง สามารถสวมใส่อาวุธ หรือโล่ขนาดเท่าไรก็ได้

อาวุธที่แตกต่างย่อมส่งผลที่แตกต่างกัน ซึ่งควรคำนึงถึงเมื่อเข้าสู่สนามรบ

Some tips regarding combat equipment:

  • Because of the full loot feature, only equip weapons and armor that you can afford to lose!
  • Equipping a weapon into a weapon slot or donning an armor requires some time and the process will be interrupted if/when the character is damaged, so it is a good advice to prepare your set of weapons and armor before engaging in combat.
  • Keep an eye on the durability of your weapons and armor. It is a good habit to ensure they are repaired before engaging in combat. Carrying a second main weapon or shield is a good habit and might save your life in an intense battle.
  • Shields are heavily damaged by axe-type weapons.
  • Have at least one blunt damage weapon equipped. This might be useful in certain situations to avoid killing someone and losing a lot of alignment - just knock him out instead!

Body parts[edit | edit source]

There are 6 body parts in game. Each body part can receive only one wound and only one fracture. Each body part is covered with a corresponding armor piece that is worn on that body type.

Body Part Received damage multiplier
Head x 1.5
Torso x 1.2
Arms x 1.05
Hands x 1
Legs x 1.15
Feet x 1.1

General combat abilities[edit | edit source]

Whenever you find yourself on the losing side of a battle, you may consider the following 2 (very useful) combat abilities to avoid death and all its consequences.

  • I Yield.png I Yield. Your character enters yielding state. Any amount of blunt damage will instantly result in a knockout. Killing a character in a yielding state will incur even more alignment loss to a murderer. Good ability to keep your skills intact and avoid death.
  • Flee.png Flee. All your equipped weapons will be unequipped and placed in your inventory, this will decreased equipped weight and speed the character. Provides a short-duration Accelerated effect that speeds your character. You will gain Disabled, losing the ability to fight back or interact with anything, but might be able to outrun those who are chasing you.